COMENIUS w Zespole Szkół im. Macieja Rataja w Reszlu

Wizyta delegacji z Francji, Niemiec, Włoch, Turcji i Hiszpanii – w ramach projektu Comenius „INVEST ON TEENAGERS” finansowanego ze środków UE przez Narodową Agencję programu „Uczenie się przez całe życie” Comenius Partnerskie Projekty Szkół.

13-18 maja 2014 roku - pięć zwykłych, a jednak tak niezwykłych dni… Ostatnie Comeniusowe spotkanie, a co za tym idzie zakończenie projektu, u nas... w Zespole Szkół im. Macieja Rataja w Reszlu.

Ludzie różnie podchodzili do tego przedsięwzięcia, bo przecież zakończenie projektu takiego jak Comenius to bardzo duże wyzwanie. Powinno być ono „wisienką na torcie” całego wydarzenia. Nawet sami uczniowie nie byli tego pewni, bo … „co my im tu pokażemy?”, „przecież u nas nic nie ma”... Turcja, Włochy, Francja, Niemcy, Hiszpania… Przecież to piękne kraje, a Polska? Nieprawda!!! To spotkanie tylko umocniło nas w przekonaniu, że nasz kraj jest wspaniały, pełen wielu fantastycznych ludzi, zawsze chętnych do pomocy i chętnie angażujących się we wszystko.

Dzień pierwszy- środa, 14 maja

Godzina 3:30, wyjeżdżamy spod szkoły do Warszawy. Tam kilka godzin później spotykamy nasze nauczycielki Panią Anię Jałoszewską i Dorotę Paradę i cały międzynarodowy Comeniusowy zespół. Uściskom nie ma końca. Pan kierowca zerka wymownie w lusterko, więc wsiadamy szybciutko do autobusu. Z fantastycznym przewodnikiem Panem Pawłem Szczerkowskim poznajemy historię, kulturę i zakątki stolicy. Wszyscy są zachwyceni... Stare Miasto, Park Łazienkowski, Pałac Kultury i Nauki, a w międzyczasie przerwa na typowy polski obiad - pierogi. Wyczerpani, lecz pełni pozytywnych wrażeń wyjeżdżamy do Reszla.

Po drodze uczta dla podniebienia... zajazd "TUSINEK" w Rozogach - niesamowita atmosfera, przepyszne lokalne jedzenia i życzliwi gospodarze, aż żal było odjeżdżać... Ale na pewno tam wrócimy! Około północy docieramy na Zamek w Reszlu, gdzie czeka nas niesamowite powitanie - Dyrekcja szkoły, stęsknieni rodzice, nauczyciele oraz inni uczniowie. Przywitali nas w ludowych strojach, chlebem i solą, wystrzałem armaty i ogniem na dziedzińcu Reszelskiego Zamku… Po tak intensywnym dniu pełnym wrażeń udajemy się do domów, bo rano przecież trzeba wstać…

Dzień drugi - czwartek, 15 maja

8:00- spotkanie w szkole. Jeszcze raz wita nas Pan Dyrektor Zdzisław Szypulski, następnie pani Gosia Chmarycz rozpoczyna zabawy integracyjne ( bo przecież nie wszyscy zdążyli się poznać w Warszawie ). Okazało się, że współpraca w grupach idzie nam wyśmienicie. Ubrani w projektowe koszulki delektujemy się pysznościami przygotowanymi przez naszych nauczycieli… Słowom uznania dla domowych wypieków nie ma końca…

Później zwiedzamy reszelskie szkoły - najpierw naszą (obcokrajowcy są zachwyceni salą tradycji i warsztatami), potem udajemy się do podstawówki. Zostaliśmy przyjęci niezwykle serdecznie przez Panią Dyrektor Danutę Baten i mieliśmy okazję obserwować dzieci podczas lekcji, a także obejrzeć wspaniały występ taneczny najmłodszych uczniów. Następnie idziemy do ratusza, gdzie ma miejsce uroczyste spotkanie z Burmistrzem Reszla panem Markiem Janiszewskim. Wszyscy są bardzo ciekawi i wysłuchują z zainteresowaniem informacji dotyczących naszego uroczego miasteczka. Każda delegacja otrzymała piękne grafiki przedstawiające zabytki Reszla, wykonane przez naszego absolwenta Damiana Walasińskiego. Zachwyt w oczach naszych gości wyraża uznanie dla jego talentu…

Kolejne spotkanie ma miejsce w reszelskim gimnazjum, gdzie po zwiedzeniu szkoły delektujemy się pysznym obiadem i deserem w niesamowitej atmosferze, którą zapewnił nam gospodarz spotkania – Dyrektor Gimnazjum pan Edward Szmul… Upominki przygotowane przez panią Anię Szewczyk - przepiękne pamiątki z Reszla - wzbudzają ogromne emocje…

Prezentacja w Bibliotece Miejskiej w Reszlu przygotowana przez pracujące tam Panie przeprowadziła naszych gości przez szereg kulturalnych wydarzeń mających miejsce tutaj, które jak się okazuje są bardzo zróżnicowane i ciekawe…

O godzinie 16:00 zwartymi grupkami wyruszamy z biblioteki, by zobaczyć najpiękniejsze zakątki Reszla i zebrać informacje o naszym mieście, które złożone zostały później w albumy o Reszlu i wręczone naszym gościom. Gra miejska kończy się przepięknym, niezwykle poruszającym koncertem chóru parafialnego w naszym Kościele. Łzy wzruszenia potwierdziły, iż mamy tu wielkich artystów obdarzonych niesamowitym talentem, dostarczających niezapomnianych wrażeń…

Uczniowie pojechali do swoich rodzin, zaś nauczyciele po krótkiej chwili na regenerację sił utraconych podczas wspinaczki na kościelną wieżę spotykają się na uroczystej kolacji powitalnej w Restauracji Rycerska. Witają nas Burmistrz Reszla i jego zastępca, Dyrektorzy szkół reszelskich oraz nauczyciele Zespołu Szkół. I tu kolejne niespodzianki potwierdzające polską gościnność - przepyszne tradycyjne dania, niesamowita atmosfera i wyjątkowa, niezapomniana atrakcja wieczoru – występ naszego lokalnego zespołu „Reszelan”. Są cudowni, radośni, energetyczni! Wszyscy są zachwyceni – śpiewają, bawią się, robią zdjęcia i nagrywają filmy, by pokazać w swoich krajach jak wyjątkowo spędzili z nami czas. Słowom uznania dla Reszla i jego mieszkańców po raz kolejny nie ma końca…

Dzień trzeci- piątek, 16 maja

Kolejny dzień pełen wrażeń. Rano – spotkanie w naszej szkole i prezentacje poszczególnych krajów na temat dziedzictwa kulturowego. Następnie zwiedzanie okolic Reszla… wyjazd na wycieczkę do Świętej Lipki i Wilczego Szańca w Gierłoży.

Późnym popołudniem wracamy do Reszla. Nauczyciele spotykają się w pizzerii „FENIX”, by podsumować działania projektowe. Gospodarze lokalu przyjmują nas jak zwykle serdecznie, stwarzając przyjazną atmosferę i serwując wyśmienitą pizzę, której smaku z pewnością nikt nie zapomni…

Uczniowie w tym czasie udają się do szkoły, by przygotować sale w internacie na wieczorną degustację oraz imprezę integracyjną uczniów, rodziców i nauczycieli. I te wydarzenia przerosły nasze najśmielsze oczekiwania… wszyscy – organizatorzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice dokonali czegoś niesamowitego… W jednym miejscu zgromadziliśmy smaki świata, zaś polski stół zachwycał wyglądem i bogactwem… Rodzice naszych uczniów w oczach wszystkich uczestników zyskali tytuł mistrzów kulinarnych…

Tego wieczora oprócz degustacji i wspólnych tańców odbył się również konkurs kulinarny. Uczniowie z każdego państwa przygotowali w domach goszczących ich rodzin jedno charakterystyczne dla swojego kraju danie, a jury złożone z uczniów, nauczycieli i rodziców oceniało ich starania. Wszystkie dania były przepyszne, zaś jury najwyżej oceniło dania tureckie.

Dzień czwarty- sobota, 17 maja

Nikt nie wierzy, że to już ostatni dzień razem. Rano jeszcze jednak nic do nas nie dochodzi. A właściwie nie dopuszczamy do siebie tej myśli. Czekamy na kajaki - główną atrakcję tego dnia. Dla większości naszych gości to pierwsze takie doświadczenie… pełni obaw wsiadają jednak do kajaków i z każdym kolejnym ruchem wiosła widzimy w ich oczach zachwyt… Kolejny powód do dumy…piękna przyroda i relaks podczas spływu napełnia nas wszystkich pozytywną energią i radością…

Delikatnie zmęczeni, głodni i (niektórzy) mokrzy, ale przede wszystkim pełni emocjonujących wrażeń udajemy się na grilla. Przepysznie, różnorodnie, profesjonalnie… pogoda jak na zamówienie… po prostu sielanka….

Wracamy do Reszla, by o 16:00 rozpocząć oficjalne pożegnanie w naszej szkole. Na początek spektakl o szczęściu w języku angielskim przedstawiony przez naszych uczniów pod kierunkiem pani Gosi Chmarycz dostarczył wszystkim niesamowitych emocji… Popisy wokalne Olgi i Klaudii zaparły dech w naszych piersiach… a taniec Dawida i zespołu tanecznego „Debeściaki” wywołały entuzjastyczny aplauz.

Następnie pożegnalne przemówienie Dyrektora szkoły pana Zdzisława Szypulskiego, poruszające słowa koordynatorki projektu pani Ania Jałoszewskiej i naszych zagranicznych gości, podziękowania, wręczanie upominków, certyfikatów, słodkości… ale też płacz i łzy. Głęboki żal i smutek, że to co się wydarzyło przez tych kilka dni już nie powróci… Nie powróci, ale z pewnością będzie trwać… nasza współpraca, nasza przyjaźń!

Nasi organizatorzy zadbali, by osłodzić nasze łzy smutku… Pan Marek Szabelski przygotował nam przepiękny tort, specjalnie na zakończenie projektu… okazały, przepyszny, dzieło sztuki!!!

Po pełnej emocji ceremonii w szkole uczniowie spędzili wieczór w gronie rówieśników i ze swoimi rodzinami, zaś nauczyciele udali się na kolację pożegnalną. Wraz z przybyłymi gośćmi – Panem Starostą Tadeuszem Mordasiewiczem, panem Krzysztofem Krupienikiem oraz panem Andrzejem Pietrzakiem, Dyrektor i nauczyciele Zespołu szkół żegnali zagraniczne delegacje w cudownej scenerii klimatycznej restauracji w Reszelskim Zamku. Włodarze Zamku zadbali, by serwowane smakołyki urzekały wyglądem i smakiem, dopełniając podniosłą, pełną niesamowitych emocji atmosferę tego wyjątkowego wieczoru, którego końca nikt nie chciał….

Dzień piąty - niedziela, 18 maja

Spotykamy się o 6:00 pod reszelskim Zamkiem. Pożegnaniom, uściskom i łzom nie ma końca, nikt nie chce się rozstawać... To, co przeżyliśmy w ciągu tych kilku dni na zawsze pozostanie w naszej pamięci. Każdy kolejny wyjazd z Comeniusa to dla każdego z nas – uczniów i nauczycieli - wielkie przeżycie. Nowi ludzie, nowe miejsca, nowe kultury i obyczaje, nowe znajomości i nowe, wartościowe przyjaźnie. Myślę, a raczej jestem pewna, że przyjaźnie nie tylko na jakiś czas, ale na zawsze.

Comenius to wspaniały projekt, a ci, którzy w nim uczestniczyli tylko to potwierdzają. Wciąż nie możeny uwierzyć, że spotkanie w Polsce jednogłośnie ocenione zostało przez wszystkich uczestników jako cudowne, niezapomniane, najlepsze!!! To tu, w małym Reszlu pokazaliśmy, że kluczem do sukcesu są przede wszystkim ludzie - przyjaźni, otwarci, gościnni... wartościowi… po prostu cudowni…. Mamy nadzieję, że „…to nie jest koniec, to nawet nie jest początek końca, to dopiero koniec początku!!!”

Dziękujemy WSZYSTKIM, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do realizacji naszego projektu i nas wspierali. Nigdy nie zapomnimy tej fantastycznej przygody, tych miejsc, tej atmosfery, tych emocji, tych ludzi….

Autorki tekstu: Anna Jałoszewska, Daria Staniszewska

zwiedzanie Reszla
koncert Chóru parafialnego
kolacja w Restauracji Rycerska
prezentacje multimedialne (dziedzictwo kulturowe)
zwiedzanie Gierłoży
Święta Lipka
spotkanie w Pizzerii
fot. Zespół Szkół im. M. Rataja
spotkanie w Pizzerii "FENIX"
Degustacje potraw z różnych krajów
kajaki - Krutynia
grill po kajakach
uroczystość pożegnalna w Zespole Szkół im. M Rataja w Reszlu
kolacja pożegnalna w Restauracji na zamku reszelskim

WSPIERAJĄ NAS

Festool
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
DFM Sp. z o.o. producent mebli tapicerowanych